Kinderen en merkkleding

Elke dag wordt er door iemand van het Djoekster-team een stelling gedeponeerd over wat er zoon beetje speelt in het nieuws of in de maatschappij. Hierover wordt hier gediscussieerd.

Kinderen en merkkleding

Berichtdoor Mousje » ma 18 jun 2012, 10:01

Toen ik nog jong was (VROEGER lol ) werd er zo her en der al gekeken naar merkkleding.
Op de basisschool nog niet eens zo, maar later op de mavo en mbo opleidingen zeker wel.
Ik werd sowieso gepest, maar er waren toen inderdaad kinderen die ook gepest werden omdat ze geen merkkleding droegen.
Zeeman was helemaal uit den boze.

Ik heb toen altijd gezegd:
Ik vind het absurd dat kinderen pesten om merkkleding en ik ga daar nooit aan meedoen.

Ben ik eigenlijk nog steeds niet van plan.
Voor baby's hebben ze kei leuke kleding bij de zeeman.
Voor maat vanaf 104 heel af en toe maar eens.
Maar ik ben helemaal van de C&A af en toe H&M, JOLA of HEMA.
En als ze echt een keer flink afgeprijsde kleren hebben wil ik wel eens over stappen naar een merk.
En verder ben ik altijd blij met tweede hands kleding.

Toch zou ik het heel erg vinden als mijn kinderen gepest worden en zeker als het komt omdat ze geen merk kleding dragen.

Hoe kijken jullie daar tegenaan.
Mousje

Re: Kinderen en merkkleding

Berichtdoor Linnepint » ma 18 jun 2012, 10:07

Ik denk dat het tegenwoordig 'belangrijker' is voor kinderen (zeker de oudere) om met de mode mee te gaan dan om kleren van een bepaald merk te dragen.
En kleding die in de mode is, is gelukkig bijna overal te koop!

Tenminste, dat is wat ik hier in de omgeving zie.
Linnepint

Berichtdoor Pollewop » ma 18 jun 2012, 10:08

Hier krijgen de meiden ook zelden merkkleding. Of ik moet het gekregen hebben, maar nieuw zal ik het niet kopen of net als wat jij zegt, het moet sterk afgeprijsd zijn.
Ik snap wel waarom mensen merkkleding kopen, kwaliteit is vaak erg goed! Maar ik vind het gewoonweg veeeel te duur, ik kan het echt niet ophoesten om voor een setje 100 euro neer te tellen, daar kan ik ook andere dingen van doen.
Zou ik het erg vinden als mijn kinderen daarom gepest worden? Ja absoluut! Maar ik kan het me gewoonweg niet veroorloven om zulke dure kleding te kopen!

En inderdaad wat Linnepint zegt klopt ook. Ik zie het bij Leah, die wil nu ook echt met de mode mee.
Afbeelding
Pollewop

Berichtdoor Dorien » ma 18 jun 2012, 10:36

Ik koop gewoon wat ik leuk vindt en wat ik kan betalen. Soms is het merk, maar vaak ook niet.
Ook heb ik rekening te houden met de bouw van Tom. Tom is heel smalletjes, waardoor veel spijkerbroeken voor hem afvallen omdat die veel te breed vallen. H&M en C&A e.d was het gewoon niet voor Tom en daardoor kwam ik al snel bij VIngino uit omdat die lekker smal vallen.
Gelukkig hebben we tegenwoordig bij ons ook een WE voor jongens en een Shoeby en daar verkopen ze ook smalle broeken, dus nu koop ik nagenoeg alles daar.
Dorien

Berichtdoor Dorien » ma 18 jun 2012, 10:39

Ik heb hier op school en in de buurt nog nooit gemerkt dat kinderen gepest werden voor het wel of niet dragen van merkkleding. Ik zeg niet dat het nooit gebeurd, maar volgens mij is het in ieder geval geen mega issue.
Dorien

Berichtdoor Puckje » ma 18 jun 2012, 10:47

Hier ook geen merkkleding maar goed als hij dat later als hij bv naar het voorgezet onderwijs gaat wil hebben dan ja dan zou het wel mogen kan hij alleen wat minder kleding krijgen.

Ik merk ook dat er volgens mij tegenwoordig veel minder naar merkkleding gekeken wordt, in ieder geval bij meisjes dan (jongens weet ik niet heb hier alleen af en toe een pubermeid over de vloer)

Ik zou het niet leuk vinden als hij daarom gepest wordt.
Puckje

Berichtdoor Jaline anne » ma 18 jun 2012, 11:24

Vroeger was het inderdaad "belangrijker" om een merk te dragen, anders hoorde je er echt niet bij.

Toch merk ik bij mijn meiden er weinig van dat met de mode meelopen erg belangrijk is. Mariëlle kleed zich gewoon zoals ze is(zeg maar ala Kuikentje van Plien, die stijl) en daar is ze nooit op aangesproken. Wel vinden meiden het leuk als ze iets aanheeft wat vrouwelijker oogt. Maar eigenlijk past het niet goed bij haar.
Jojanneke is wel echt een modemeisje, het liefst moet alles volgens de laatste mode, en zij wordt er door "de trutjes" in haar klas wel op aangesproken als iets te kinderachtig is.

En bij jongens is het eigenlijk helemaal makkelijk. Een spijkerbroek en shirt, ongeacht welk merk, is altijd goed...
Wat dat betreft hebben ze het nu wel makkelijker vind ik.
De wereld ziet er mooier uit door een roze bril
Jaline anne

Berichtdoor Mother Goose » ma 18 jun 2012, 11:26

met 3 puberkinderen in huis, merk ik weinig van dat er naar de kleding gekeken wordt. Ik zorg ervoor dat de kinderen leuk gekleed gaan en dat dragen waar zij zich lekker invoelen en het is voor mij een sport om echt op zoek te gaan naar leuke betaalbare kleding.
Voor wie de belevenissen van de kleine gansjes wil volgen:

http://mother-goose.hyves.nl/ Afbeelding
nieuwe blog "vallen en opstaan"
Mother Goose

Berichtdoor Sammy » ma 18 jun 2012, 11:39

Mijn man is voor zijn werkwel eens in Amerika. Dan neemt hij nog wel eens kleding van Tommy Hilfiger, Esprit, Guess en Gap voor de kinderen mee. Maar dan heeft hij meestal gelegenheid gehad om naar een outletmall toe te gaan en daar is, zeker tijdens de sale periode, de kleding vaak spot goedkoop!
Verder dragen de kinderen wat ze zelf lekker vinden zitten en waar ze zich fijn in voelen en dat is meestal geen merk.

Heb niet het idee dat ze hierdoor gepest worden omdat ze dat ene merkje niet dragen. Het leeft naar mijn idee ook niet meer zo erg als vroeger toen ik zelf nog op school zat. Maar dat kan misschien ook liggen aan waar je woont.
Sammy

Berichtdoor Femke_mv_Sjoerd » ma 18 jun 2012, 11:52

Oh, ik ben hier een slecht voorbeeld in.
Ik (ver) oordeel niemand om zijn kleding. En vaak zie ik kinderen echt heel leuk gekleed en dan hoor ik waar het vandaan komt, bv we, h&M ofzo.
En dan denk ik echt, jee leuke kleding, toch ook eens gaan kijken. Maar als ik daar dan ben, dan kan ik echt niets leuks vinden :o

Dus ik maak me er wel schuldig aan. Ik moet heel eerlijk bekennen dat Sjoerd zijn kleding allemaal merk is :oeps (tot zijn ondergoed toe)
maar mijn gedachte erachter is zeker niet dat hij dan wel of niet gepest zou worden. maar vind het belangrijk dat hij er leuk uitziet en sorry als ik mensen beledig, maar niet als 13 in een dozijn.
Maar nu moet ik zelf ook zeggen, F.rank en ikzelf hebben ook bijna alleen merkkleding. Ik ben denk ik de enige in huis die nog wel eens iets van een niet of onbekend merk koop.
En gelukkig kunnen we het betalen.

Nu moet ik er wel bij vertellen dat wij ook geluk hebben, krijgen 2x per jaar een uitnodiging voor de monstersale van Gaastra en dan kunnen we dus voor spotprijzen gaastra kleding kopen. Dus dat scheelt ook wel veel.
A friend is someone who knows the song in your heart and can sing it back to you when you have forgotten the words.
Femke_mv_Sjoerd

Berichtdoor Pinda » ma 18 jun 2012, 12:31

Ik koop bijna geen merkkleding. ik vind het wek belangrijk dat m'n kinderen er leuk uitzien en koop ook graag kleding, de kasten puilen uit.

M'n zoontje zit op een school waarbij Gaastra en Vingino de klok slaan, niks orgineels meer aan ;)

Ik hou zelf van de kleding van de WE en m'n zoontje van de Coolcat, daar vinden we dan de balans in.

Zelf denk ik niet dat kinderen gepest zullen worden omdat ze geen merkkleding dragen.
Pinda

Berichtdoor Anthe » ma 18 jun 2012, 12:41

Hier geen merkkleding hoor. Daar hebben we simpelweg geen geld voor (over). Dat 'over' staat tussen haakjes. Als we zouden willen zouden we daar best geld aan uit kunnen geven. Maar dan sparen we niets en kunnen we ook niets in ons huis investeren. De keuze is dan vrij makkelijk.

Gelukkig heb ik nog jonge kinderen, bij wie dat ook totaal niet speelt.
Op L's leeftijd (4) interesseert het kinderen echt niet uit welke winkel of fabriek het komt, zolang het maar leuk is. Volgens mij is zijn bij deze jonge leeftijd de moeders die het wel of niet willen/belangrijk vinden. Ik vind sommige kinderen soms echt als 'status-symbool' of 'modepoppetjes' en halve aankleedpoppen door het leven gaan en daar pas ik echt voor.
Anthe

Berichtdoor Tess mv Luc en Stan » ma 18 jun 2012, 13:02

Ik ben wel van de merkkleding maar kan het simpelweg niet meer betalen.
Vroeger wilde ik ook altijd merkkleding maar ik kreeg dat ook niet.Toen ik zelf ben gaan werken kon ik het allemaal wel betalen en kocht dus altijd wel merkkleding.
Voor Luc kocht ik al zn kleding altijd bij prenatal,vond dat gewoon leuke kleding en het blijft lang goed. Omdat we het nu financieel wat minder hebben koop ik nu overal waar ik wat leuks zie.Van mn schoonouders krijgen ze nog wel eens wat duurdere kleding en ik koop ook heus nog wel het 1 en ander maar niet meer alles. Kids kijken er toch niet naar met buitenspelen en vind belangrijker dat hij lekker kan spelen en een gat in zn broek kan vallen zonder dan een hoop geld kwijt te zijn.Schoenen hebben ze wel altijd merk,meestal krijgen ze de "nette"schoenen van mn schoonouders en de sportschoenen van ons. Voor Luc heb ik vorige week nog Nike"s gekocht en die waren 40 euro dus dat is wel te doen.
Voor onszelf kijk ik niet zo krap ,ik draag veel Only,maar heb ook shirtjes van de zeeman en pas bij de Bas vd Heyden hadden ze truitjes en die neem ik dan ook mee.
Ik vind het zeker belangrijk dat mn jongens er netjes bijlopen en als ze later gepest worden om hun kleding omdat het geen merk is loop ik liever zelf in goedkope kleding zodat hun wat duurdere kleding kunnen krijgen.
Tess
Mamma van Luc 12-03-2008 en Stan 06-03-2011
Tess mv Luc en Stan

Berichtdoor H.A.T. » ma 18 jun 2012, 13:10

Hier van allebei wel.....
schoenen zijn zeker van een merk (alleen die van tristan) denk aan de bekende kindermerken maar ook nike en le qoc sportive allstars noem maar op....

de kleding wisselt en het is maar net waar ik leuk kan slagen voor niet al te veel geld.
ik ga wel eens in hilversum (in het gooi dus) naar een 2de hands kinderkleding winkel en daar hangt echt super veel normaal dure merkleding wat echt nog als nieuw is voor een spotprijsje....daar kan ik echt met zakken vol weg komen voor relatief weinig geld!

maar ik koop voor tristan net zo makkelijk wat bij de c&a en v&d maar ook henk ten hoor en dat soort winkels kan ik soms leuk slagen voor tristan.(ben zelf niet zo weg van h&m)
broekjes zijn bij tristan ook een drama en ook ik kom vaak uit op vinigo en noppies (en ik koop ook regelmatig wat van MP of op een kinderkleding beurs)

Ik vind het heel belangrijk dat tristan er leuk en stoer bij loopt (en een beetje wat in de mode is....maar dat komt vooral omdat ik dat vroeger echt niet mocht en er altijd in mijn ogen als een grijze muis bij liep vergeleken met de rest)
dus mijn antwoord op jouw vraag is dus JA ik zou er rekening mee houden maar wel kijken of ik zoveel mogelijk goedkoop op de kop kan tikken b.v. op MP of 2dehands winkeltjes o.i.d. (ben al weer druk aan het speuren op MP voor leuke zomerkleding maat 98/104 hahaha en het liefste MERK :woot :zwijgen
alleen schoenen koop ik ALTIJD nieuw voor hem!
Mijn man is het hoofd van ons gezin, maar ik ben de nek.
En als de nek draait dan draait het hoofd automatisch mee.
H.A.T.

Berichtdoor Gigi » ma 18 jun 2012, 15:58

Ik merk er hier weinig van dat er onder kinderen veel gelet wordt op merkkleding.
Ik koop zelf wat ik leuk vind, vaak is dat merkkleding maar ook regelmatig iets bij de Hema of H&M.
Wel wacht ik vaak tot het flink is afgeprijsd, dan is het leuk shoppen!
Gigi

Berichtdoor ingridmv2 » ma 18 jun 2012, 16:08

Ik koop wat ik leuk vind, de ene keer is het merk en de andere keer is het geen merk. Als ik iets zie bij de Wibra wat ik leuk vind, dan koop ik dat, interesseert me niets.
Maar ik combineer duur met goedkoper.
Ik koop ook vaak bij Jola, maar zo goedkoop is die niet meer vind ik.
Als ik iets meer bij leg heb ik wel iets waar niet heel de school mee loopt.
ingridmv2

Berichtdoor ingridmv2 » ma 18 jun 2012, 16:13

Het enige nadeel is later die merkkleding verkopen........je betaald er zelf veel voor en op MP bieden ze 2 euro.....dat doet pijn.
Dus mocht iemand interesse hebben, ik heb een heel groot pakket maat 122/128 meidenmerkkleding.

Vingino vind ik ook leuk voor de meiden, stoer, maar ook Bengh en Muy Malo dragen ze hier.
Mimpi hebben ze ook van, maar dat wordt minder omdat ze meer naar de stoere kant opgaan wb kleding.

Gaastra heb ik niets mee, vind ik niks aan, dat vind ik voor mannen leuker.
Mijn man draagt ook alleen maar merk en ik niet, ik draag wat ik leuk vind, net zoals bij de kinderkleding, als ik iets leuk vind koop ik het.

Wb schoenen koop ik altijd wel goede duurdere schoenen voor de meiden al wordt dat steeds moeilijker met maat 36 en maat 37,5 (bijna 11 jaar) en dan van die smalle voetjes en dunne beentjes, is erg moeilijk om te slagen.
ingridmv2

Berichtdoor Dayz » ma 18 jun 2012, 16:17

Ik koop wat ik koop... en waar ik zin in heb... is het een duurdere trui (met of zonder merk) dan is dat zo, is het van de zeeman? dan is dat ook zo...

Hoe dat gaat als ie puber is? geen idee.... dat is latere zorg
Afbeelding
Dayz

Berichtdoor Deborah » ma 18 jun 2012, 16:20

Merkkleding in de uitverkoop wel lol

Meestal ga ik naar de H&M en We, af en toe Shoeby als er uitverkoop is en soms de C&A en de Wibra.

Online ook wel bij een site die veel Name it voor goedkope prijsjes heeft.

Maar ik krijg met name voor Noah vaak kleren van zijn oudere neven, spijkerbroeken in overvloed en die zien er prima uit, meestal van de H&M en Shoeby.

Het is maar net wat ik leuk en betaalbaar vind.
Deborah

Berichtdoor ingridmv2 » ma 18 jun 2012, 16:27

Shoeby is voor meiden t/m maat 128 erg leuk en daarna helaas niet meer, zoooo jammer.
ingridmv2

Volgende

Keer terug naar discussiestellingen